2011. február 16., szerda

Salvador Dali idézetek

"Ha zsenit játszol, azzá leszel."
"Mindenkinek joga van saját őrültségéhez!"
"Festészetem zsenialitásomnak csak szilánkja"
"Ne féljenek a tökéletességtől. Sosem érik el."
"A szerénység nem kifejezetten az én műfajom."
"Tudom, mit eszem. Azt nem tudom, mit csinálok."
"Az ellenségeim nélkül nem lennék az, aki vagyok."
"A szépség csupán perverzióink összegzett tudata."
"Minden alakít rajtam, de semmi sem változtat meg."
"Sosem kábítózok, hiszen magam vagyok a kábítószer."
"Gyűlölöm a szabadságot: arra kötelez, hogy válasszak."
"A folyamatos intellektuális merevedés állapotában élek."
"Két őrszemként felállított bajszom személyem bejáratát védelmezi."
"Az emberek szeretik a rejtélyt, és ezért szeretik a festményeimet."
"A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok."
"Saját világegyetemmel rendelkezni jobb, mint autótulajdonosnak lenni."
"Picasso spanyol, én is! Picasso zseni, én is! Picasso kommunista, én nem!"
"Az a fontos, hogy terjesszük a zavart, nem pedig az, hogy kiküszöböljük."
"Mikor én festek, a tenger tombol. Mások csak pancsolnak a fürdőkádban."
"Az elefánt és a légy közt talán fennáll valami hasonlóság. De maguk és én köztem?"
"Vannak napok, amikor úgy érzem, belehalok a túlságosan nagy adag elégedettségbe."
"Milyen az elegáns nő? Olyan asszony, aki megvet minket, és nincs szőr a hóna alatt."
"Mindig adódik egy pillanat az emberek életében, amikor rájönnek, hogy imádnak engem."
"Már gyermekkoromban elhatároztam,hogy könnyed multimilliomosként vágok át az életen."
"Akár kemény, akár puha az óra, nincs jelentősége, az a fontos, hogy pontosan mutassa az időt."
"Nagyon ritkán süllyedek odáig az életben, hogy civilbe öltözzem. Mindig Dalí-egyenruhában járok."
"Ingyen sosem adok tanácsot. S ha tanácsot adok, az mindig többe kerül, mint amennyit nyerek rajta."
"A puha órák nem mások, mint az idő és a tér paranoia-kritikai érett, különc és magányos camembert-ei."
"Abból a tényből, hogy magam sem látom tisztán festményeim értelmét, nem következik, hogy nincs értelmük."
"Csak olyasmit olvasok szívesen, amit nem értek. S mivel nem értem, számtalan értelmezést el tudok képzelni."
"Ahogy egy hópehely elindíthatja a lavinát, egy pap seggberúgásával kezdetét veheti a szertelen eretnekség."
"Az én szememben az érzékiségnek mindig csúfnak, az esztétikának isteninek, a halálnak szépnek kell lennie."
"Egy portrét nem olyannak festek meg, hogy hasonlítson, inkább az illető személy lesz hasonlóvá a portréjához."
"Módszeresen kell zűrzavart kelteni - az felszabadítja az alkotóerőt. Minden, ami ellentmondásos, életet teremt."
"A tökfilkók elvárnák, hogy hallgassak a másokhoz intézett tanácsaimra. Lehetetlen, hiszen én tökéletesen más vagyok..."
"Mindig bátorítom az embereket, hogy másolják a festményeimet, mert szerintem a másolatok szebbek, mint az eredetiek."
"Az elsők: Gala és Dalí; a második: Dalí; a harmadikak: mindenki más, természetesen beleértve még egyszer mindkettőnket."
"Vannak emberek, akik nem elég értelmesek ahhoz, hogy mindenről egyszerre legyen véleményük. Én nem tartozom közéjük."
"Sokat adok az egészségemre, ragaszkodom ahhoz, hogy életben tartsam ami számomra a világon a legkivételesebb-magamat."
"Be tudom önöknek bizonyítni, hogy képes vagyok elfogadni 50 ezer dollárt ebben a szent pillanatban, minden ellenkezés nélkül."
"Mások véleménye hidegen hagy. Kizárólag az érdekel, hogy Dalíról beszéljenek. Még akkor is, ha kénytelenek csupa jót mondani."
"A legsúlyosabb hiba, amit művész elkövethet, ha politizál. Senki nem tudja, hogy a Miló-i Vénusz kommunista volt-e, vagy fasiszta."
"Egy szép napon majd hivatalosan is elismerik, hogy amit mi valóságnak kereszteltünk el, az még inkább illúzió, mint az álmok világa."
"A főzés nagyon közel áll a festészethez. Amikor az ember elkészít egy ételt, hozzáad egy kis ezt, egy kis azt... mintha festékeket keverne."
"A bajuszom két vége radarantenna, melyekkel mindent megsejtek, ami a világban körülöttem történik, és amit az emberek aznap gondolnak."
"Nem könnyű az egész világ feszült figyelmét folyamatosan magunkra vonnunk fél óránál tovább. Nekem húsz éven át sikerült és minden áldott nap."
"Mivel a televíziót, a mozit, a sajtót, az újságírást úgy tekintem, mint a tömegek elzüllesztésének és elhülyítésének hatalmas eszközeit, ezért imádom arisztokratikusan használni őket. Minél több hülye fut Dalí után, annál drágában kelnek el a képeim."
"Habár a szerénység nem erős oldalam, midig mondtam, hogy ha Velázquezzel, vagy bárki más hasonlóval vetnek össze, akkor az életművem merő katasztrófa. Ellenben, ha kortárs festőkhöz viszonyítanak, én vagyok a legjobb."
"Van egy néném, aki mindentől retteg, ami az ürülékkel kapcsolatos. A puszta gondolattól is könnyek gyűlnek a szemébe, hogy elszellentheti magát. Alapvető becsületkérdésnek tekinti, hogy még életében nem fingott."
"Híres udvaronc vagyok, és mint a hízelgők általában, szakosodtam a jelentős személyek és királyok - beleértve Raffaellót és Velázquezt is – fenekének kinyalására! Mindenki seggnyalója vagyok, akit magamnál magasabb rendűnek tartok. Az angyali lények hátsóját nyalom."
"Mindig van nálam egy drága szerkezet, amellyel festményeim többségét megvalósítom, inkább egy parányi és törékeny televízió készülékre hasonlít, mint a rémes visszataszító és mechanikus fényképezőgépre, hanem még sokkal meglepőbb, hogy teljesen puha! Bizony a SZEM!"

Nincsenek megjegyzések: